دکترپارت
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

تفاوت احتراق در موتور دیزل و بنزینی

تفاوت دیزلی و بنزینی
تفاوت بین موتور دیزل و موتور بنزینی در فرآیند تزریق و احتراق است. در موتور دیزل ابتدا هوا فشرده شده و سوخت تزریق می شود تا احتراق اتفاق بیفتد، در حالی که در موتور بنزینی ابتدا سوخت با هوا مخلوط شده و سپس توسط پیستون ها فشرده می شود تا جرقه ای از شمع ها ایجاد شود برای اینکه احتراق اتفاق بیفتد.

موتور بنزینی

موتور های بنزینی و دیزلی هر دو توسط احتراق داخلی کار می کنند، اما روش های کارشان کمی متفاوت است. در یک موتور بنزینی، سوخت و هوا به یک سیلندر فلزی کوچک تزریق می شود. پیستون مخلوط سوخت و هوا را فشرده می کند و آن را به حالت انفجار در میآورد، و یک جرقه الکتریکی کوچک از یک کلید اتصال آن را آتش می زند که باعث می شود مخلوط  منفجر و برق تولید شود ، پیستون را به پایین سیلندر هل دهد و (از طریق میل لنگ و چرخ دنده ها) چرخ ها را بچرخاند.در موتور های بنزینی معمولاً از کاربراتور استفاده می کنند که هوا و سوخت را قبل از ورود به داخل سیلندر مخلوط می کند یا دریچه تزریق سوخت دارند که فقط سوخت را پیش از مرحله مکش می پاشد (بیرون سیلندر).

موتور دیزل

موتورهای دیزلی نیز به همین ترتیب کار می کنند، اما ساده تر. اول، هوا به داخل سیلندر وارد می شود و پیستون آن را فشرده می کند – اما خیلی بیشتر از موتور های بنزینی  در یک موتور بنزینی، مخلوط سوخت و هوا در حدود یک دهم از حجم اصلی آن فشرده می شوند. اما در یک موتور دیزل ژنراتور، هوا در حدود 14 تا 25 برابر فشرده می شود. اگر تا به حال چرخ یک دوچرخه را باد کرده باشید، متوجه شده اید که تلمبه داغتر شده است. دلیلش این است که فشرده سازی گاز، گرما تولید می کند.

حال تصور کنید وقتی هوا 14-25 بار بیشتر از  معمول فشرده می شود، چه میزان حرارتی تولید می شود. و حرارت زیاد باعث می شود هوا معمولا تا 500 درجه سانتی گراد (1000 درجه فارنهایت) و گاهی اوقات حتی بیشتر داغ شود. وقتی هوا فشرده شد، غباری از سوخت به درون سیلندر (در موتور های جدید) توسط یک سیستم تزریق سوخت الکترونیکی اسپری می شود. (مقدار سوخت تزریق شده بستگی به این دارد که راننده بخواهد موتور چه میزان قدرتی تولید کند.)

هوا به حدی داغ است که سوخت بدون نیاز به شمع، فورا مشتعل و منفجر می شود. این انفجار کنترل شده باعث می شود پیستون به خارج از سیلندر هل داده شود، و قدرت ایجاد شده وسیله نقلیه یا ماشینی که موتور دیزل ژنراتور در آن نصب شده است را به حرکت درآورد. وقتی پیستون به داخل سیلندر برگردد، گازهای خروجی از اگزوز خارج می شوند و این فرایند دوباره تکرار می شود – صد یا هزار بار در دقیقه.در موتور های دیزل از تزریق سوخت مستقیم استفاده می کنند یعنی سوخت را مستقیماً به داخل سیلندر می پاشند.

تفاوت های اصلی بین موتور دیزل و موتور بنزینی

  1. هر دو موتور مزایای خود را برای صنعت خودرو دارند، با این حال، تفاوت های زیادی بین آنها وجود دارد. تفاوت اصلی بین یک موتور دیزل و یک موتور بنزینی در فرآیند تزریق و احتراق است. موتور دیزلی هوا را به داخل سیلندر که در آن سوخت تزریق می‌شود فشرده می‌کند و خود به خود مشتعل می‌شود. در حالی که موتور بنزینی می‌تواند ابتدا هوا و سوخت را فشرده کند که در سیلندر فشرده می‌شود که دارای شمع برای مشتعل کردن سوخت است.
  2. موتور دیزل با فشرده سازی هوا کار می کند و برای احتراق سوخت نیازی به شمع ندارد. در حالی که موتور بنزینی به یک شمع در کاربراتور نیاز دارد.
  3. همیشه مشاهده می شود که راندمان سوخت موتورهای دیزلی بیشتر از موتورهای بنزینی است
  4. موتورهای دیزلی عمدتاً در وسایل نقلیه موتوری سنگین مانند کامیون ها و وسایل نقلیه سنگین استفاده می شوند در حالی که موتورهای بنزینی در وسایل نقلیه موتوری سبک مانند اتومبیل ها، موتور سیکلت ها استفاده می شوند.
  5. موتور دیزل صدا تولید می کند در حالی که موتور بنزینی صاف و بی صدا است.

شما نیز میتوانید جهت خرید قطعات دیزل ژنراتور در تمامی برندها برای مثال قطعات دیزل ژنراتور جی ام با همکاران ما در دکترپارت تماس حاصل فرمایید.

0
دیدگاه‌های نوشته