دکترپارت
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ياتاقان زدن چیست و علت آن چه میباشد؟

یاتاقان زدن چیست

یکی از اصطلاحات مکانیکی و فنی خودرو یاتاقان است که در صورت خراب شدن یاتاقان ها به اصطلاح می گویند دستگاه یاتاقان زده است. ما در اينجا قصد داریم ضمن آشنایی با یاتاقان، درباره دلایل یاتاقان زدن دستگاه هم صحبت کنیم.

یاتاقان چیست؟

بگذارید ابتدا همراه با یک مثال ساده نحوه کار یاتاقان را براتان شرح دهیم. تصور کنید که دوقطعه فلزی روی هم حرکت میکنند که ما بین این دوقطعه هیچ قطعه تسهیل کننده حرکتی قرار نگرفته باشد. به علت اصطکاک و حرارت ایجاد شده، این دوقطعه فلزی دچار خوردگی و یا شکست میشوند. کارایی اصلی یاتاقان‌ها درست در همین شرایط است.

یاتاقان و انواع زیرمجموعه آن، از جمله بلبرینگ‌ها و رولبرینگ‌ها ساخته شدند تا اصطکاک بین قطعات سیستم‌های مکانیکی به حداقل برسد و غلتک‌های موجود در یاتاقان‌ها، حرکت قطعات نسبت به هم را تسهیل کنند. همچنین مانع ایجاد لرزش قطعات مکانیکی و ایجاد سرو صدای ناشی از انتقال نیرو قطعات به هم باشند. 

به طور خلاصه می توان گفت یاتاقانها بالشتک هایی هستند که میل لنگ را روی بدنه موتور نگه می دارند و نیز محل اتصال دسته شاتون ها به میل لنگ بر روی آن ها تکیه دارد.

یک از کاربرد های مهم دیگر یاتاقان، نگهداری محکم قطعات در کنار هم است. . یاتاقان‌ها معمولا شامل دو حلقه و ساچمه در اندازه‌ها و انواع مختلف هستند که با توجه به شکل ظاهری، کاربردهای مختلفی دارند. . این ساچمه‌ها در داخل حلقه قرار می‌گیرند و با غلتیدن بین دو قطعه، باعث تسهیل حرکات قطعات می‌شوند. بلبرینگ‌ها زیرمجموعه‌ای از یاتاقان‌ها هستند

وظیفه یاتاقان چیست؟

اصلی ترین قسمت مربوط به چرخش موتور یاتاقان ها هستند و باعث از بین رفتن اختلالات و اصطکاک بین فلزات و آلیاژ های دستگاه می شوند. وظیفه یاتاقان این است که با حرکت بر روی لایه ی روغن ، تماس میل لنگ با شاتون را برقرار می کنند. و در صورت از بین رفتن لایه روغن و تماس مستقیم فلزات با یکدیگر، صدمات جبران ناپذیری به مکانیزم چرخشی دستگاه وارد خواهد شد.

در صورتی که این تماس مستقیم بین فلزات بر قرار شود، گرمای زیاد تولید شده سبب از بین رفتن لایه هایی از داخل یاتاقان می شود و در این صورت راننده باید از صدای تلق و تلق دستگاه متوجه شده و فورا به یک تعمیرگاه مراجعه کند. همچنین در صورت ذوب شدن زیاد بابیت ها و پس از سرد شدن موتور، بابیت ها به میل لنگ چسبیده و از روشن شدن دستگاه جلوگیری می کند و اما اگر میزان ذوب شدن زیاد نباشد، موتور روشن شده اما صدای تلق تلق خواهد داد.

دلایل یاتاقان زدن 

1-خراب شدن پمپ روغن
2-تمام شدن آب موتور و راندن خودرو در این صورت و داغ شدن بیش از حد موتور به هر علتی مانند سوختن واشر سرسیلندر
3-کهنه شدن بیش از حد روغن موتور و حتی کثیف بودن فیلتر روغن
4-رانندگی با سرعت های بالا در محدوده قرمز دور موتور
5-خوردگی در یاتاقان های غلتشی ممکن است به شکل های مختلف وبه دلایل گوناگون رخ دهد.
6-استفاده کردن از روغن موتور نامرغوب
7-لقی شاتون

نکته: به این نکته توجه کنید که در صورت یاتاقان زدن بلافاصله ماشین را خاموش کنید.

09120316900

جهت خرید لوازم و قطعات بیل مکانیکی اینجا کلیک کنید.

جهت خرید و استعلام قیمت قطعات لیفتراک اینجا کلیک کنید.

0
دیدگاه‌های نوشته