دکترپارت
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

10 نکته مهم درباره خرابی موتورهای دیزلی + آموزش عیب یابی

موتور دیزل یکی از انواع موتورهای احتراق داخلی است که از چرخه دیزل برای تولید نیرو استفاده می کند. تفاوت اصلی آن با سایر موتورها این است که در موتور دیزلی، احتراق در اثر تراکم ایجاد می شود. موتورهای دیزلی به خوبی کار می کنند، اما در صورت خرابی باید به آنها رسیدگی شود. در این مقاله قصد داریم با بیان 10 نکته مهم درباره خرابی موتورهای دیزلی ، شما را با مشکلات رایج پیش روی موتورهای دیزلی آشنا کنیم ، با دکتر پارت همراه باشید .

موتور دیزل چگونه کار می کند؟

در پاسخ به این سوال که موتور دیزل چگونه کار می کند؟ باید گفت که این موتورها عملکردی نوآورانه دارند. طراحی آنها به گونه ای است که با استفاده از سوخت کمتر قادر به تولید توان بیشتری هستند. موتور دیزل به گونه ای کار می کند که هوای ورودی به سیلندر به شدت تحت فشار قرار می گیرد و توسط پیستون در سرسیلندر متراکم می شود. هوای تحت فشار ، گرم می شود و پس از رسیدن به دمای معین، سوخت پاشیده شده به این هوای گرم منفجر می شود. در نتیجه پیستون به سمت پایین رانده می شود. بعد از این میل لنگ می چرخد ​​و چرخش آن باعث چرخش فلایویل نیز می شود. بنابراین ماشین حرکت می کند.

اجزای موتور باید پشت سر هم کار کنند تا در یک وسیله نقلیه کامل نیرو تولید کنند. موتورهای دیزلی قابل اعتماد هستند، اما با توجه به تعداد مراحلی که برای تولید نیرو باید انجام شود، ایجاد نقص در آنها دور از ذهن نیست. در چنین شرایطی برای مردم یک سوال پیش می آید و آن اینکه مشکل موتور دیزل من از کجاست؟ شما میتوانید همین الان با مراجعه به فروشگاه اینترنتی دکتر پارت جهت تامین لوازم یدکی دیزل ژنراتور اقدام نمایید.

پاسخ به این سوال ساده نیست، زیرا به عوامل زیادی بستگی دارد. برای دانستن علت مشکل، باید موتور دیزل خودرو را عیب یابی کنید.

مطالب پیشنهادی : آشنایی با انواع ماشین آلات راهسازی و مقایسه آنها

عیب یابی موتور دیزل خودرو

در زیر به بررسی شایع ترین علل خرابی موتور دیزل می پردازیم. با بررسی و عیب یابی موتور دیزلی خودرو متوجه می شوید که دلیل درست کار نکردن موتور چیست.

1. داغ شدن بیش از حد موتور

در عیب یابی موتور دیزل خودرو یکی از مشکلات رایج داغ شدن بیش از حد موتور است. اگر این مشکل حل نشود تشدید می شود و روی سرسیلندرها، پیستون ها، میل لنگ و یاتاقان ها تاثیر می گذارد. در این شرایط حتی سیستم تعلیق نیز ایمن نیست!

حال این سوال پیش می آید که علت داغ شدن بیش از حد موتور دیزل چیست؟ به طور معمول، موتورها از یک سیستم خنک کننده استفاده می کنند که از گرم شدن بیش از حد آنها جلوگیری می کند. همچنین کار بیش از حد سیستم باعث افزایش دمای غیر منطقی آن می شود.

همانطور که گفته شد موتورهای دیزلی به دلیل کار زیاد موتور و خرابی سیستم خنک کننده بیش از حد گرم می شوند. خرابی سیستم خنک کننده می تواند به دلیل نشت مایع خنک کننده، گرفتگی انژکتورهای دیزل، معیوب بودن فن های خنک کننده و ترموستات معیوب رخ دهد. اگر متوجه شدید که موتور دیزل شما در هنگام عیب یابی بیش از حد گرم می شود، موارد بالا را بررسی کنید تا ببینید کدام یک علت مشکل است.

مطالب پیشنهادی : تفاوت احتراق موتورهای دیزلی با موتورهای بنزینی

2. اکسیداسیون روغن موتور

یکی دیگر از مواردی که ممکن است هنگام عیب یابی موتور دیزل با آن مواجه شوید اکسید شدن روغن موتور است. هنگامی که یک وسیله نقلیه موتور دیزلی برای مدت طولانی در یک مکان قرار می گیرد، یا زمانی که تنها چند بار در مدت زمان طولانی از آن استفاده می شود، مشکلات روغن رایج است. این مشکل زمانی به وجود می آید که هوا وارد روغن می شود و حباب هایی ایجاد می کند که مانع از انجام صحیح فرآیند روانکاری می شود.

علاوه بر ایجاد مشکل در روانکاری، ورود هوا به روغن ممکن است باعث زنگ زدگی و اصطکاک در قسمت هایی از موتور شود که می توانند حرکت کنند. زیرا حباب های هوا غلظت روغن را افزایش می دهند. در این حالت روغن اکسید شده منجر به تسریع تخریب و افزایش ویسکوزیته روغن می شود و همچنین منجر به ایجاد لجن و رسوب می شود. اکثر مردم لجن را در روغن می بینند و تصور می کنند که روغن کثیف و در پایان عمر خود است. این در حالی است که فقط فرمول شیمیایی روغن تغییر کرده است.

اگر در هنگام عیب یابی موتور دیزل خودرو متوجه اکسیداسیون روغن شدید، موارد زیر را انجام دهید:

• روغن را عوض کنید. هنگام تعویض روغن، به خاطر داشته باشید که روغن جدید باید در برابر اکسیداسیون، حرارت و فشارهای محیطی بیشتر از روغن قبلی دوام بیاورد.

• موتور را در فواصل معین روشن کنید.

3. آلودگی سوخت گازوئیل

ممکن است در عیب یابی موتور دیزل خودرو متوجه آلودگی سوخت دیزل شوید. قطعا خبر بدی است. این امر برای سوخت دیزل به دلیل ویسکوزیته بالاتر، راحت تر از بنزین اتفاق می افتد. سوخت دیزل می تواند با آب، دوده، زباله، میکروارگانیسم ها و گلیکول آلوده شود.

اگر درپوش یا آب بند سوخت آسیب ببیند، راه را برای ورود آلاینده ها باز می کند. همچنین نگهداری طولانی مدت سوخت گازوئیل یا قرار گرفتن در شرایط بد آب و هوایی نیز باعث آلودگی سوخت گازوئیل می شود. وقتی آلاینده ها وارد پمپ بنزین یا انژکتورها می شوند، شرایط برای خرابی موتور فراهم است. در زیر چند راه حل برای آگاهی از آلودگی سوخت دیزل آورده شده است:

• چراغ موتور روشن می شود

• انسداد فیلترهای سوخت

• پمپ بنزین معیوب است

• خرابی جزئی انژکتور

به علائم زیر توجه کنید:

• قطع ناگهانی برق

• نوسانات موتور

• قدرت موتور کم

•           سر و صدا

• شروع ضعیف

• دود

• افزایش مصرف سوخت

4. کاهش قدرت

کاهش قدرت موتور یکی دیگر از علائم خرابی موتور است که ممکن است هنگام عیب یابی موتور دیزل خودرو متوجه آن شوید. کنار کشیدن قبل از استارت زدن خودرو نشان می دهد که موتور قدرت خود را از دست داده است. این ممکن است به دلیل شل بودن شیر اتصال، کثیف بودن فیلتر سوخت، مسدود شدن خطوط سوخت یا مشکلات انژکتور سوخت اتفاق بیفتد.

5. روشن کردن آن سخت است

ممکن است متوجه شوید که موتور دیزل شما به خصوص در فصول سرد سال به سختی روشن می شود. دلیل این امر این است که موتورهای دیزلی برخلاف موتورهای گازسوز که از برق برای تولید سوخت استفاده می کنند، سوخت را با فشرده سازی هوا تولید می کنند.

در طول زمستان، مشکلات انتقال سوخت یا اشتعال کم ناشی از سرما، دشواری استارت را تشدید می کند. معمولا در چنین شرایطی موتور برای راه اندازی باید چندین دور را تجربه کند. در غیر این صورت علت جدی تری وجود دارد و باید برای رفع مشکل به یک تعمیرکار حرفه ای مراجعه کنید.

6. مشکلات شمع

برخلاف موتورهای بنزینی که از شمع برای احتراق استفاده می کنند، موتورهای دیزلی از شمع تابش استفاده می کنند. این شمع ها احتراق را با کمک عناصری با مقاومت حرارتی بالا انجام می دهند. اگر آنها آسیب ببینند، ممکن است موتور روشن نشود. این مورد در عیب یابی موتور دیزلی خودرو نیز به شما کمک می کند.

7. سر و صدا

عامل تقریباً مشخصی که در عیب یابی موتور دیزلی خودرو زودتر از دیگران توجه شما را به خود جلب می کند، صدا است. موتورهای دیزلی معمولاً پر سر و صدا هستند. با این حال وقتی صدای بی دلیل و تق تق از آنها شنیده می شود، مطمئن باشید که موتور مشکل دارد.

8. آب

بدترین اتفاقی که ممکن است برای یک موتور دیزل بیفتد، ورود آب به آن است. ممکن است آب وارد سیستم سوخت شود و برای موتور مشکل ایجاد کند. در عیب یابی موتور دیزلی خودرو باید به این نکته توجه کنید. آب باعث زنگ زدگی فولاد و اجزای آهن و تشکیل اکسید آهن می شود. ذرات اکسید فیلتر بنزین را مسدود کرده و انژکتورها را از بین می برند.

آب موجود در سیستم سوخت نیز احتمال رشد باکتری ها در کف باک را افزایش می دهد. اگر از خود می پرسید که چگونه آب وارد باک سوخت می شود، باید بگوییم که کار سختی نیست. باز بودن دریچه، مخزن معیوب، باز بودن مخزن هنگام بارندگی، یا تقطیر آب در یک مخزن داغ دلایل احتمالی هستند.

مطالب پیشنهادی : چند نوع پمپ هیدرولیک روی بیل مکانیکی وجود دارد ؟

عیب یابی موتور دیزل خودرو: علت دیر روشن شدن موتور دیزل چیست؟

همانطور که در قسمت قبل در مورد آن صحبت کردیم، دلیل دیر روشن شدن موتور دیزل به خصوص در فصول سرد سال، احتراق کم ناشی از سرما است. اگر در طول عیب یابی موتور دیزل متوجه شدید که موتور به سختی روشن می شود، گرفتگی لوله های سوخت را بررسی کنید. عدم وجود سوخت تمیز در باک نیز ممکن است باعث دیر روشن شدن موتور دیزل شود. وجود هوا در لوله ها و گرفتگی فیلتر بنزین نیز از مواردی است که می توان آن را دلیل دیر روشن شدن موتور دیزل دانست.

عیب یابی موتور دیزل خودرو: علت دود سیاه در موتور دیزل چیست؟

عوامل مختلفی وجود دارد که می تواند عامل دود سیاه در موتورهای دیزلی در نظر گرفته شود. موارد زیر را در عیب یابی موتور دیزل خودرو بررسی کنید:

• کاهش فشار اسپری انژکتور:

سوراخ های انژکتور و سوزن آن ممکن است باز شوند. در این حالت سوخت به طور کامل تولید نمی شود و قطره قطره تزریق می شود.تنظیم نسبت سوخت به هوا اجازه احتراق کامل را نمی دهد. برای حل مشکل باید انژکتورها ریست شوند یا سوزن انژکتور تعویض شود.

• تمیز نبودن فیلتر هوا و مکش کم سیلندر:

در این شرایط علت دود سیاه در موتور دیزل کثیف بودن فیلتر است. ذرات اضافی در فیلتر مانع از ورود هوا به محفظه سوخت می شود. برای حل مشکل، فیلتر باید تعویض شود.

• مصرف نامناسب سوخت:

سوخت مصرف شده توسط موتور دیزل ممکن است با موتور سازگار نباشد و یا به دلیل گذشت مدت زمان طولانی کیفیت خود را از دست داده باشد.

• بار بیش از حد موتور:

گاهی در عیب یابی موتور دیزلی خودرو متوجه می شوید که علت دود سیاه در موتور دیزل بار زیاد موتور است. در این شرایط موتور برای تولید نیروی اضافی باید تزریق سوخت را افزایش دهد که باعث دود سیاه موتور می شود. برای حل مشکل باید بار موتور را کاهش داد و در خودروهای دیزلی از دنده سنگین استفاده کرد.

مطالب پیشنهادی : یاتاقان زدن چیست + بررسی دلایل یاتاقان زدن

نتیجه

در این مقاله از سایت دکتر پارت سعی کردیم راهنمای کاملی برای عیب یابی موتور دیزل خودرو ارائه کنیم تا بتوانید با استفاده از آن متوجه شوید مشکل از کدام قسمت موتور دیزلی شماست. مهم نیست که مشکل از کجاست، برای حل آن باید اقدامات سریعی انجام داد. در نهایت اگر نمی توانید متوجه شوید که مشکل موتور دیزل شما کجاست، می توانید از کارشناسان و تعمیرکاران حرفه ای خودرو در این زمینه کمک بگیرید. همچنین میتوانید جهت خرید قطعات اصلی ماشین آلات راهسازی و معدنی به صفحه ی فروشگاه مراجعه یا با کارشناسان ما در فروشگاه دکتر پارت تماس حاصل نمایید .

برای خرید و مشاوره با شماره های زیر با ما در تماس باشید

393 1111 0913

6900 031 0912

فروشگاه دکتر پارت

0
دیدگاه‌های نوشته